Returer & reklamation

 

Retur

Vi vill självklart att du ska vara nöjd med din vara och ha möjlighet att öppna förpackningen och titta närmare på produkten. Du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottar din produkt och öppet köp i 30 dagar.

 

OBS! Om du har mottagit en skadad produkt ska du inte skicka den retur. Kontakta i stället kundservice för att göra en reklamation. Läs mer nedan om vad som gäller för reklamationer.

 

Så gör du retur till oss:

  • - Kontakta vår kundservice med ordernummer via e-post: kundservice@crafttime.se
  • - Skriv ut retursedeln och returfraktsedeln som du får av oss  
  • - Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning tillsammans med ifylld retursedel. Försegla paketet noggrant
  • - Fäst den medföljande returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln
  • - Lämna in paketet på ett PostNord-ombud. Spara kvittot som returbevis. OBS! Notera kolli-ID på paketet som du sänder i retur till oss och be om kvitto. Alla varor som skickas tillbaka ska vara inslagna och väl paketerade.

 

Returnera alla artiklar med originalförpackning och ev. märkestags och paketera varan så att varans originalförpackning inte skadas.

 

Nedan avgifter tas ut vid retur:

  • - Smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 69 kr
  • - Skrymmande gods (paket med vikt över 20 kg) – 199 kr

 

Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet. Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp.

 

14 dagars ångerrätt

Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar och ångerfristen gäller från den dag du mottar din produkt. En avgift kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick, läs mer nedan.

 

Hygienprodukter

Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl. Detta omfattar till exempel kosmetiska produkter, underkläder o.s.v. Detta gäller även produkter med begränsad hållbarhet och produkter som klassas som färskvaror.

 

Produkter i försämrat skick

Om produkten har använts mer än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktioner förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Produkten behöver alltså returneras i samma skick som den mottogs. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta Kundservice som bedömer om en retur kan göras.

 

30 dagars returrätt

När du handlar hos CraftTime.se har du rätt att returnera en oöppnad produkt inom 30 dagar och få produkten återbetald, minus returkostnad.

 

Du har alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 30 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning. Produkter utan förpackning kan också returneras inom 30 dagar så länge alla etiketter, klistermärken, o.s.v. är intakta och fortfarande sitter fast på produkten. Varan måste returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts.

 

 

Reklamation

Ibland händer det dessvärre att en vara inte uppfyller den kvalitet som önskas och då hjälper vi dig självklart att reklamera.

 

Så gör du för att reklamera:

  • - Kontakta vår kundservice med ordernummer via e-post: kundservice@crafttime.se
  • - Beskriv felet på produkten
  • - Bifoga alltid bild på den skadade varan/varorna så vi ser vad problemet är
  • - Vi hanterar därefter ditt ärende så snart vi kan och återkommer till dig så snart vi har fått besked från leverantören.

 

Om du behöver komma i kontakt med oss angående din reklamation, ber vi dig att svara i samma mail där du skickade in din reklamation, då har vi alltid ett ärendenummer att referera till.

 

Vi ber dig avvakta då en reklamation kan ta några dagar att få svar på. Vårt absoluta mål är självklart att lösa ärendet så fort som möjligt.

 

När du handlar hos CraftTime.se har du 1 års garanti på alla produkter, och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

 

Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av CraftTime.se. Beroende på situationen kan du erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

 

Vid en eventuell tvist så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Har du fått fel artikel skickad till dig eller om varan inte är i förväntat skick, kontaktar du vår kundservice via vårt kontaktformulär. Detta ska ske inom 3 dagar efter att du mottagit leveransen.